Pilates

De Pilates Methode is vernoemd naar Joseph Pilates (1883-1967) en bedoeld om het lichaam in evenwicht te brengen.

Het is een uitgebreid systeem van specifieke oefeningen, die in een bepaalde volgorde uitgevoerd worden op een oefenmat of op speciale apparaten.

Het sportprogramma

Het systeem volgt de principes van het zeer bewust bewegen met beheersing en controle. Er wordt gewerkt vanuit je kern met een intense concentratie en een specifieke ademhaling. Alles in vloeiende bewegingen.

Deze hele specifieke no-nonsense inspanningsvorm levert veel resultaten op. Dankzij een diepe ademhaling zorgt het voor een verhoogde longcapaciteit en een betere bloedcirculatie.

Ook de spierkracht en de flexibiliteit nemen toe. De wervelkolom wordt soepeler en rondom het bekken en onderrug wordt alles stabieler. De coördinatie wordt verbeterd, botten steviger en gewrichten soepeler. Het lichaam komt dus in evenwicht door samenspel van het fysiek en de geest.

Door regelmatige oefening zal uw houding verbeteren. U gaat rechter zitten en soepeler en gracieuzer bewegen. Een verbeterde longinhoud en bloedcirculatie door de diepe en gezonde manier van ademhalen is nog een belangrijk voordeel. Verder worden de buik- en rugspieren versterkt en de houding, het evenwicht en de controle over uw lichaam verbeterd.

Quote Joseph Pilates:
De voorspelling

'Na tien sessies voel je het verschil, na twintig lessen zie je het verschil en na dertig lessen heb je een heel nieuw lichaam'.